2014. május 18., vasárnap

Rinca island - komodoi varánusz

Első túránk a Rince szigetre vezetett, ahol a komodoi varánuszt szerettük volna megnézni a természetes élőhelyén. A komodoi sárkány a világ legnagyobb gyíkja, ami akár 3-4 méteresre is megnől, és elérheti akár a 70 kg-ot. Harapása halálos a nyálában tenyésző baktériumoktól, és az állkapcsában termelődő méreganyagiktól. Tápláléka bivaly, szarvas, kecske, majom és madarak... Néha ember....  Ezek tudatában indultunk el a vadon meghódítására. :)

Korán reggel kis motorcsónakba ültünk, és 30 perc száguldás után Rinca szigetén kötöttünk ki. Útunk során élveztük a menetszelet, a csodálatos látványt, meredek hegyoldalakat, szigeteket és a felkelő napot...
A szigeten már egy vezető várt minket, aki ha kell az életünket menti meg. A leghosszabb túrat választottuk, biztosra akartunk menni, hogy látunk komodoi sárkányt. Azért a vezetőnk hozzá tette az elején, hogy semmit nem garantálhat: nem biztos hogy látunk komodoi sárkányt és nem biztos hogy visszajutunk a kezdőtáborba! :)
Már a kezdőtábornál heverészett néhány óriás gyík, kezdő fotokat megcsináltuk, ha netán nem látnánk útunk során másikat. Egyik már nagyon idős volt, 30 év körüli.
Mihelyst elindultunk a kijelölt túrán, máris láttunk egy 2 éveset, ami olyan másfél méter hosszu volt. A nőstány 20-30 tojást rak, majd 7-8 hónap után kikelnek, és a 35 cm-es kicsinyek felfutnak a fára a ragadozó állatok elől, ahol kb 3 évet töltenek el.

Először erdős-dzsungeles részen mentünk keresztül, ahol csak majmokat láttunk ugrándozni. Ezután tisztás-nyitott terület következett, ahol 38 fok lévén kicsit melegünk volt, szedtük is a lábunkat. Újabb erdős részhez érve, a patakban két bivaly hűsölt. Egyiküket már megharapta egy komodoi sárkány, látszott a seb a lába felett. Így max 1-2 hetet él még, majd elpusztul és felfalja a komodoi varánusz. Jó kilátások....
Újabb bivalyt láttunk a füves rész közepén, egészen közel merészkedtünk.
A túra felén már túl voltunk, amikor egy tisztásra értünk, ahol csodás kilátás nyílt az óceánra és a dombokra a távolban. A vezetőnk mondta, hogy álljunk össze, csinál rólunk közös fotót.
Nagyban pózoltunk, amikor óvatosan mondja: 'Be careful, komodo', ami annyit tesz, 'vigyázz, itt egy varánusz'. Én először azt hittem, hogy viccel, csak hogy fokozza a hangulatot vagy ilyesmi... És nem viccelt!!! Ott jött mögűlünk egy 3 méteres komodoi sárkány, teljes életnagyságában!!! Nem akartuk elhinni, elállt a lélegzetünk.
Vezetőnk irányított mit csináljunk, mi közben vadul fotoztunk, a komodi sárkány meg csak komótosan lépegetett felfelé az emelkedőn. Egyszer kicsit megindult felénk, de a vezetőnk megvédett minket. Pár kép is sikerült a sárkánnyal, hát fantasztikus pillanatok voltak ezek!!! :)
Vezetőnknek megköszönve, vele is pózoltam egyet a gyönyörű háttérrel, ezúttal nem jött az óriás gyík.
Útunkon visszafele nagyon izgatottak voltunk az élménytől, amikoris egy bébi komodoi sárkány lépegetett előttünk az ösvényen. Olyan 1 éves lehetett, csak 1 méter hosszu volt, valószínű csak vízért jött le a fáról.
Visszaérve a kezdőtáborba, kicsit pihentünk, majd visszaindultunk a hajóra. Búvárkodni mentünk először egy mini szigetre, ahol a korallok szépek, a halak fantasztikusak voltak. Egy másik szigetnél is búvárkodtunk egy órát, de meglepő módon a víz elég hideg volt.
Újabb motorcsónakozás, és visszaértünk a szállásunkra. Itt a szokásos program: búvárkodás, naplemente, medencézés és vacsora. Szar az élet! :)